- Microsoft heeft nieuwe advertentiemogelijkheden gepresenteerd voor de met AI-software verrijkte zoekmachine Bing.
- Sommige advertenties zullen verschijnen als aanklikbare zinnetjes in de door kunstmatige intelligentie gegenereerde antwoorden op vragen.
- Adverteerders zeggen dat nog niet duidelijk is hoe er gericht geadverteerd kan worden.
- Lees ook: Elon Musk wil naar verluidt alternatief voor ChatGPT ontwikkelen
Microsoft heeft adverteerders een eerste indruk gegeven van hoe advertenties eruit gaan zien in de nieuwe versie van zoekmachine Bing, die verrijkt is met een op artificial intelligence gebaseerde vraagfunctie. Deze werkt met software van het bedrijf OpenAI, dat ook de populaire bot ChatGPT heeft ontworpen. Microsoft wil de hype rond ChatGPT omzetten in een nieuwe stroom van inkomsten voor Bing.
De afgelopen weken heeft Microsoft Advertising over de hele wereld “roadshow”-evenementen en ontmoetingen georganiseerd met adverteerders en reclamebureaus om de nieuwe advertentiemogelijkheden binnen Bing te laten zien, zeggen bronnen binnen de sector tegen Insider.
Het nieuwe Bing moedigt gebruikers aan meer zoekwoorden in te voeren dan bij de traditionele manier van online zoeken.
De AI-chatbot van Bing probeert kort en bondig vragen te beantwoorden als “help me met het plannen van een tripje naar Rome” of “geef me een advies voor het samenstellen van driegangendiner.”
Zo zal een vraag als "Wat is leuker voor de kinderen: Tenerife of Fuerteventura?", leiden tot een uit meerdere zinnen bestaand antwoord met linkjes naar de plekken waar de chatbot de informatie vandaan heeft gehaald.
Een van die aanklikbare zinnetjes, zoals een link naar het boeken van een vlucht, kan ook een advertentie zijn. Die zinnetjes zullen volgens reclamebureaus die ontmoetingen met Microsoft Advertising hebben bijgewoond, afwijkend worden gemarkeerd.

Adverteerders kunnen op dit moment nog geen specifieke advertenties inkopen voor de nieuwe Bing-chatbot. Hun huidige campagnes op Bing worden automatisch uitgerold naar de chatbot, zeggen bronnen tegen Insider. Ook krijgen adverteerders in eerste instantie nog geen aparte rapporten met uitgesplitste gegevens van het nieuwe Bing over de zoekwoorden die gebruikers intypen om op hun websites terechtkomen.
Tekstadvertenties, multimedia-advertenties, productadvertenties en verticale advertenties kunnen allemaal worden uitgebreid naar de nieuwe Bing-chat zonder dat adverteerders aparte campagnes hoeven op te zetten.
Vragen over gericht adverteren via AI-chatbot van Bing
Toch zeggen adverteerders nog veel vragen te hebben over hoe er gericht geadverteerd kan worden op de nieuwe chatbotdienst van Bing. Bijvoorbeeld door advertenties te tonen op basis van een zoekopdracht van de gebruiker of gegevens over de gebruiker, of op basis van de door kunstmatige intelligentie gegenereerde antwoorden in de chat.
Dennis Westerbeek, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, reageerde enthousiast op de nieuwe advertentiemogelijkheden. Hij woonde begin maart een roadshow van Microsoft Advertising bij in Amsterdam en was ook onder de indruk van het feit dat het nieuwe Bing het aantal van 100 miljoen dagelijks actieve gebruikers heeft bereikt. "Dat wijst erop dat mensen overstappen naar Microsoft en daarmee adverteerders de mogelijkheid geven meer potentiële klanten te bereiken via hun platform", zegt hij.
Microsoft hoopt snel alle aandacht die consumenten hebben voor Bing te verzilveren en de miljardeninvestering in ChatGPT-maker OpenAI te laten renderen.
De wereldwijde advertentiemarkt rond online zoekopdrachten heeft een omvang van 112 miljard dollar en wordt gedomineerd door Google, dat verantwoordelijk is voor meer dan 90 procent van de zoekopdrachten.
Microsoft heeft eerder gezegd 2 miljard dollar extra omzet te kunnen draaien voor elk procentpunt marktaandeel dat het weet te winnen. Ook Google werkt aan een eigen op AI gebaseerde zoekdienst: Bard. Maar veel details daarover zijn nog niet bekend.
Microsoft denkt ook meer geld te kunnen vragen voor advertenties op het nieuwe Bing, omdat de AI-technologie voor meer gepersonaliseerde zoekresultaten zorgt en daardoor voor relevantere advertenties.
"Hoewel de gebruiker mogelijk minder advertenties te zien krijgt, zullen die van grotere waarde zijn voor adverteerders", zei financieel planner Philippe Ockenden van Microsoft vorige maand tijdens een call met analisten.